Khasiat Peria Katak


PERIA KATAK DAN DIABETES
Peria Katak juga dikenali sebagai peria atau karela di India. Ia adalah kategori buah-sayur  yang unik yang boleh digunakan sebagai makanan atau ubat.
Nama saintifik bagi tumbuhan ini ialah Momordica Charantia yang tergolong dalam keluarga Cucurbitaceae dan dianggap sebagai yang paling pahit di kalangan semua buah-buahan dan sayur-sayuran.
Tumbuhan ini hidup subur di kawasan tropika dan subtropika, termasuk:-
§  Amerika Selatan
§  Asia
§  bahagian-bahagian Afrika
§  Caribbean
Peria tumbuh dengan buah berbentuk bujur hijau dengan permukaan luaran yang berbeza. Walaupun saiz, tekstur dan kepahitan berbeza-beza di antara negara di mana ia tumbuh, iateteap kaya dengan vitamin dan mineral penting.
Sejak tahun 60-an hingga 80-an, kajian peria di Asia mendapati bahawa bahan kimia yang dipanggil charantin dapat mengurangkan glukosa. Sebatian seperti insulin dalam peria termasuk Vicine dan polipeptida-P.

Oleh itu, peria dapat mengurangkan rintangan insulin dan digunakan dalam perubatan sebagai pengganti insulin sekurang-kurangnya untuk membantu berkaitan glukosa darah.
BAGAIMANAKAH IA BERFUNGSI?
Peria adalah sangat rendah kalori tetapi padat dengan nutrien yang sangat berharga. Ia adalah sumber terbaik vitamin B1, B2, dan B3, C, magnesium, folat, zink, fosforus, mangan, dan mempunyai serat makanan yang tinggi. Ia kaya dengan zat besi, mengandungi dua kali ganda beta-karotena brokoli, dua kali ganda kalsium bayam, dan dua kali ganda kalium pisang.
Peria juga mengandungi bahan kimia yang bertindak seperti insulin untuk membantu mengurangkan tahap gula dalam darah. Oleh itu ia amat baik untuk kesihatan bagi menghindar penyakit seperti darah tinggi, kencing manis, sakit jantung dan lain-lain.
Peria disahkan memberi kesan hipoglisemik dipanggil charantin. Terdapat juga satu lagi kompaun seperti insulin dikenali sebagai polypeptide-P yang telah dicadangkan sebagai pengganti insulin kepada sesetengah pesakit kencing manis.
BUKTI SAINTIFIK
Beberapa kajian klinikal telah dijalankan untuk menilai keberkesanan peria dalam rawatan diabetes:-
7 HARI PELAN PEMAKANAN DIABETES
Top of Form
Muat Turun
Bottom of Form
Kajian yang diterbitkan dalam Journal of Epidemiologi Klinikal pada tahun 2007 gagal menunjukkan sebarang manfaat peria untuk kencing manis untuk mengawal diabetes jenis 2, manakala satu lagi kajian klinikal yang diterbitkan dua tahun kemudian dalam British Journal of Nutrition menyatakan bahawa lebih banyak ujian klinikal diperlukan untuk mengesahkan peranan buah-buahan dalam diabetes

Kajian lain juga telah mengaitkan antara pengambilan peria dan kawalan glisemik menjadi bertambah baik, manakala laporan yang diterbitkan dalam isu Kimia dan Biologi Mac 2008 mendapati bahawa peria meningkatkan pengambilan selular glukosa dan toleransi glukosa menjadi bertambah baik.  
Pada bulan Januari 2011, Jurnal Ethnopharmacology telah menerbitkan keputusan percubaan klinikal 4 minggu yang menunjukkan bahawa dos harian 2000 mg peria dengan ketara dapat mengurangkan tahap glukosa darah di kalangan pesakit diabetes jenis 2 walaupun kesan hipoglisemik adalah kurang daripada 1000 mg / hari dos metformin.  
BAGAIMANA IA MEMBERI KESAN KEPADA DIABETES?
Selain menjadi bahan makanan, peria juga telah lama digunakan sebagai ubat herba untuk pelbagai penyakit, termasuk kencing manis jenis 2.
Peria sekurang-kurangnya mempunyai tiga jenis bahan-bahan aktif dengan ciri-ciri anti-diabetes seperti charantin yang telah disahkan mempunyai kesan merendahkan glukosa, Vicine dan sebatian seperti insulin dikenali sebagai polipeptida-p.
Bahan-bahan ini bekerja secara individu dan bekerjasama untuk membantu mengurangkan tahap gula dalam darah. Ia juga mengandungi lectin yang mengurangkan kepekatan gula dalam darah dengan bertindak ke atas tisu peripheral. Lectin Ini dipercayai menjadi faktor utama di sebalik kesan hipoglisemik selepas makan peria.
KESAN-KESAN SAMPINGAN
Berhati-hati dengan gabungan pengambilan ubat diabetes bersama peria. Terdapat risiko hipoglisemia jika anda mengambil terlalu banyak peria.
Bagi penghidap diabetes, jika anda mahu menggunakan peria untuk kawalan glisemik, anda harus berunding dengan doktor atau pakar kesihatan anda untuk memeriksa bahawa ia selamat untuk digunakan bersama ubat kencing manis yang telah ditetapkan. Ini  kerana terdapat risiko bahawa mengambil peria bersama-sama dengan ubat-ubatan dan / atau insulin boleh menyebabkan hipoglisemia iaitu gula darah yang sangat rendah. Pantau gula dalam darah anda dengan teliti.
Langkah berjaga-jaga
Jika anda berfikir untuk menambah peria didalam diet anda, pastikan anda menghadkan kepada tidak lebih daripada dua biji sehari, kerana penggunaan yang berlebihan boleh menyebabkan sakit perut yang sederhana atau cirit-birit.
Wanita hamil harus mengelakkan daripada mengambil terlalu banyak peria atau jus peria kerana ia boleh merangsang rahim yang boleh menyebabkan kelahiran pramatang.
CARA MENGGUNAKAN PERIA UNTUK MENURUNKAN GULA DARAH
Anda harus sentiasa berunding dengan doktor anda sebelum menggunakan peria sebagai tambahan untuk membantu mengawal diabetes.
Langkah 1
Cara yang paling mudah untuk mengambil peria adalah dengan menggoreng-kilas sayur-sayuran. Tambah beberapa keping peria yang telah dipotong Bersama sayur-sayuran kegemaran anda dan digoreng-kilas dengan api yang tinggi. Rasa peria adalah sangat pahit, jadi anda boleh  mencampurkan sekali dengan sayur-sayuran yang lebih manis seperti bawang, jagung muda atau hijau lada loceng.
Langkah 2
Mengambil makanan tambahan peria (supplement) yang boleh didapati dalam bentuk kapsul dari kedai-kedai runcit atau farmasi,kedai makanan kesihatan atau kedai makanan semula jadi. Cari kapsul 500mg yang perlu diambil dua kali sehari dengan makanan atau seperti yang telah ditetapkan.
Langkah 3
Pantau tahap glukosa anda dengan teliti. Memorial Sloan-Kettering Cancer Center melaporkan bahawa peria mempunyai kesan hipoglisemik yang sangat tinggi. Walau bagaimanapun, kajian lanjut diperlukan untuk mengesahkan hal ini.
KHASIAT JUS PERIA UNTUK DIABETES

Jika anda menghidap diabetes, anda perlu mengambil jus peria pada awal setiap pagi semasa perut kosong untuk hasil yang terbaik. Walaupun kebanyakan orang menghargai keberkesanannya, tetapi ramai yang tidak tahan dengan rasanya yang sangat pahit. Walau bagaimanapun, rasa yang pahit itu Cuma seketika demi mendapat kesihatan yang lebih baik pada masa hadapan.
Berikut adalah cara yang mudah dan cepat untuk membuat jus peria untuk pesakit kencing manis di rumah:-
Bahan-bahan
§  1 biji peria katak
§  1 biji lemon
§  5g garam buluh
§  Sedikit kunyit
Cara-cara
1.    Sediakan bahan-bahan yang diperlukan.
2.    Basuh peria dan kupas kulit utamanya. Jika anda sudah biasa, tidak mengapa jika kulit utamanya tidak dikupas.
3.    Potong buah peria menjadi kepingan halus dan masukkan ke dalam mesin pengisar. Tuangkan sedikit air. Masukkan sedikit kunyit dan garam buluh. Kisar sehingga menjadi jus.
4.    Tapis dan tuangkan ke dalam cawan minuman anda.
5.    Perahkan sedikit jus dari buah lemon untuk rasa segar dan masam.
6.    Nikmati jus anda..!!!
Terdapat pelbagai cara lain untuk membuat jus ini tetapi ini adalah kaedah yang terbaik untuk anda mulakan. Pastikan bahawa anda sentiasa mengambil jus segar ini. Jus peria diminum dengan perut yang kosong pada waktu pagi adalah sangat baik jika anda adalah pesakit kencing manis. Jika anda mempunyai berat badan berlebihan, ia juga akan meningkatkan metabolisme lemak dalam badan dengan merangsang pengeluaran jus hempedu di dalam hati.
KEBAIKAN PERIA UNTUK DIABETES
Peria katak terkenal dengan manfaat kesihatannya yang sangat banyak antaranya berpotensi untuk menurunkan paras glukosa darah. Ia telah digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional untuk merawat kencing manis, dan sekarang ia boleh didapati secara komersial dalam bentuk teh, jus, ekstrak dan pil. Walaupun terdapat kekurangan data yang membuktikan keupayaannya dalam rawatan diabetes, penyelidikan masih diteruskan untuk mendapatkan hasil yang optimum.
Pengambilan peria atau jus peria boleh membantu dalam penyakit kencing manis kerana:-
1.    Tahap Mengurangkan Glukosa Darah
Peria telah didapati berkesan dalam menurunkan paras glukosa darah. Ia tidak mensasarkan salah satu organ atau tisu tertentu didalam badan seperti ubat ubatan. Peria memudahkan metabolisme glukosa dalam badan. Ini kerana terdapat dua sebatian penting dipanggil charatin dan momordicin yang memainkan peranan penting dalam menurunkan paras gula dalam darah.
2.    Memudahkan Penghadaman Karbohidrat
Peria menghalang enzim yang terlibat dalam memecahkan disakarida kepada dua monosakarida sekali gus mengurangkan jumlah glukosa yang dilepaskan ke dalam darah. Peria sangat berkesan dalam rawatan diabetes Jenis I dan Jenis II  kerana ia mempengaruhi saluran pengangkutan untuk glukosa.
3.    Meningkatkan Rembesan Insulin
Insulin terlibat dalam mengangkut gula daripada darah ke tisu otot dan lemak rangka. Gula ini kemudiannya digunakan untuk menghasilkan tenaga. Insulin menghalang pengeluaran gula oleh hati dan dilepaskan ke dalam darah.
Diabetes jenis I adalah disebabkan oleh kegagalan pankreas untuk menghasilkan insulin yang cukup. Dengan meningkatkan rembesan insulin pankreas, peria boleh membantu dalam merawat diabetes jenis I.  
4.    Memulihkan Rintangan Insulin  
Penyelidikan telah menunjukkan bahawa peria mengandungi sebatian yang dipanggil glikosida asid oleanolic yang boleh meningkatkan toleransi glukosa dalam diabetes jenis 2, dengan mencegah atau menterbalikkan rintangan insulin. Diabetes Jenis 2 disebabkan oleh kegagalan otot rangka, tisu lemak, dan hati untuk bertindak balas secukupnya kepada insulin. Ini dipanggil rintangan insulin yang meningkatkan risiko untuk mendapat diabetes jenis II.
5.    Agen Anti-oksidan
Kepekatan gula dalam darah yang sangat tinggi meningkatkan risiko   diabetes  Jenis I dan Jenis 2 yang seterusnya meningkatkan risiko pengoksidaan dan keradangan di seluruh badan. Ini boleh menyebabkan pesakit menjadi buta, kaki kebas, strok, serangan jantung atau penyakit buah pinggang. Pengambilan peria boleh mencegah semua penyakit ini bukan sahaja dengan mengurangkan tahap gula dalam darah tetapi juga melalui ciri-ciri antioksidannya.
KESIMPULAN
Diabetes adalah salah satu penyakit yang paling banyak dihidapi pada hari ini. Kebanyakannya adalah disebabkan oleh genetic. Ia juga boleh disebabkan oleh gaya hidup yang tidak aktif dan tabiat makanan yang tidak betul. Diabetes boleh membawa kepada situasi yang mengancam nyawa. Ia perlu dipantau, dikawal dan perlu lebih berhati-hati. Pengambilan ubat tepat pada masanya, senaman yang betul dan langkah berjaga-jaga tentang makanan yang mereka makan adalah sebahagian daripada kehidupan yang kencing manis.
Kencing manis boleh membawa kepada banyak masalah kesihatan yang lain. Pemeriksaan kesihatan yang kerap adalah satu perkara yang mesti anda lakukan untuk mengawalnya. Minum segelas jus peria pada waktu pagi semasa perut kosong boleh membantu dalam menurunkan paras glukosa darah dengan berkesan. Tidak kira bagaimana pahit jus tersebut, teruskan dengan azam nda untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik. Motivasi anda sangat penting untuk berjaya walaupun anda menganggap ia hanya segelas air tetapi ia mampu mengubah kehidupan anda.


Comments

  1. Assalamualaikum slm sejahtera kepada warga group yang ada penyakit kencing manis!!. Jom viralkan berita baik ni Bantu kakak2 abang2 kita yg ada kencing manis yg dh bertahun2 bergantung pd ubatan.

    Bantu kwn2 kita, saudara mara,jiran2 smua. Rawat terus kencing manis!

    Ini 1 penemuan herba utk rawat kencing manis dgn bacaan gula xkira betapa tggi pun.

    Herba yg di proses menjadi jus untuk pesakit kencing manis menurun kan bcaan gula yang amat tinggi

    -Kaki luka bernanah
    -Badan letih dan lemah akibat kencing manis
    -Paling penting dapat lindungi buah pinggang
    -Rasanya yang tidak pahit dan sedap untuk di minum

    🗣Jom sama2 kita viral kan, ..kita rawat cara selamat ,cara alami tanpa kandungan bahan kimia yg boleh bgi kesan yang tidak baik.

    Gula turun dengan cepat selpas hanya dua jam meminum herba ni dan rasa tidak pahit

    Stabil kan gula kembali..paling penting dapat merawat buah pinggang!

    iNi bkn jus buah buahan campuran biasa2 yg kat luar jual ni..😆
    Ini adalah herba yg sangat sukar dijumpai dn amat berkesan.

    Mari bantu saudara mara,kwn2,jiran2 dn keluarga kte trun kan kencing manis sekelip mata!💪🏻


    NOTE :
    Ia BUKAN HERBA YG MEMANASKAN BADAN macam produk2 lain yang masukkan herba2 biasa Herba ni fresh2 di proses tiada perap simpan lama2.. boleh diambil sebagai suplement utk penyakit2 lain juga.

    Call & whats app sekarang! Nk tanya je dlu blh jgn malu.

    0174687570
    0174687570
    En mohd zuhairi

    #sharing is caring

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PROGRAM WAKAF KITAB TURATH